کد مطلب:34935
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:23
چرا در قرآن از قيامت به يوم الاخر تعبير شده است؟
نام ديگري كه بسيار مشهور و معروف است، و در قرآن مجيد به طور گسترده آمده است «الدّارُ الآخِرَةُ» [سراي ديگر] و «اَلْيَوْمُ الآخِرُ» [روز ديگر] يا به طور خلاصه «اَلْآخِرَةُ» است كه يكصد و چهل بار در قرآن مجيد در سورههاي مختلف، روي آن تكيه شده است.
در آيه 177 سوره بقره در توضيح معني نيكوكاري ميفرمايد «وَلكِنَّ البِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالمَلائِكَةِ وَالْكِتابِ وَالنَّبِيِّيْنَ....» [نيكي (نيكوكاران) كساني هستند كه به خدا و روز ديگر و فرشتگان و كتاب آسماني و پيامبران ايمان آوردهاند...]
و در تعبير ديگري در آيه 83 قصص ميفرمايد «تِلْكَ الدّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذينَ لا يُريدُونَ عُلُوّاً في الْاَرْضِ وَلا فَساداً» [آن سراي آخرت را (تنها) براي كساني قرار ميدهيم كه اراده برتري جوئي در زمين و فساد را ندارند].
و باز در تعبير ديگر در آيه 4 بقره ميفرمايد «وَبِالآخِرَةِ هُمْ يُؤْقِنُونَ» [مؤمنان حقيقي كساني هستند كه نسبت به آخرت يقين دارند].
تعبير به «اَلْيَوْمُ الْآخِرُ» ـ يا ـ «اَلدّارُ الْآخِرَةُ» يا ـ «اَلْآخِرَةَ» در برابر دار دنيا است كه از آن به «نشئة اولي» تعبير شده چنانكه ميخوانيم «وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ النَّشْأَةَ الْأُوْلَي فَلَوْ لاتَدَكَّرُونَ» [شما عالم نخستين را دانستيد چگونه متذكر نميشويد (كه عالمي بعد از آن است)] واقعه/62
و در آيه 4 سوره ضحي آمده است «ولَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الْأُولي» [عالم آخرت از عالم نخستين براي تو بهتر است].
به گفته ارباب لغت، «آخِرْ» نقطه مقابل «اول» است و «آخَر» (به معني ديگر) نقطه مقابل «واحد» است.
مرحوم طبرسي در مجمع البيان ميگويد آخرت را از اين نظر آخرت ناميدهاند كه بعد از دنيا است، و دنيا از اين نظر دنيا ناميده شده كه به مردم نزديك است (از ماده دُنّو) و بعضي هم گفتهاند به خاطر دنائت و پستي آن است نسبت به آخرت. (مجمع البيان 1/40.)
شبيه همين معني در تفسير روح البيان و تفسير فخر رازي نيز آمده است (روح البيان 1/41.). اين تعبير ضمناً بيانگر اين واقعيت است كه سير تكاملي انسان از اين جهان شروع ميشود. و ادامه مييابد، جهان ديگر آخرين مرحله اين مسير است، دنيا به منزله منزلگاههاي ميان جاده است. و آخرت قرارگاه نهائي و ابدي است.
اين هشداري است به همه انسانها كه دنيا را سراي جاودان نشمرند، دل به آن نبندند، آن را هدف نهائي نشمرند، و تمام نيرو و قدرت خود را معطوف آن ندارند، بلكه از آن به صورت گذرگاهي براي وصول به سراي ديگر بهره گيرند.
پيام قرآن ج 5
ايت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.